ARMENIA

A detailed but sometimes lacking account of the Armenian genocide

(Ago Demirdjian, and Nabil Saleh. The Catholic World Report)

The Ottoman Empire’s genocide of more than one million Armenians during World War I was one of history’s great tragedies. The Righteous and People of Conscience of the Armenian Genocide by Gérard Dédéyan, Ago Demirdjian, and Nabil Saleh, recently translated from the French by Barbara Mellor, includes numerous inspiring examples of people moved to act during the Armenian Golgotha, but the book’s downplaying of the Christian faith of many of these humanitarians is frustrating.

Il conflitto sempre più duro tra la Chiesa e il governo in Armenia

(asianews. Vladimir Rozanskij).

– La Chiesa Apostolica Armena ha assunto ormai una posizione politica esplicita di confronto con il governo di Erevan, con il rischio di una radicalizzazione sempre più violenta delle proteste di piazza, guidate dall’arcivescovo di Tavowš, Bagrat Galstanyan, che continua a ripetere che “non lasceremo le strade fino alla vittoria”, cioè fino alle dimissioni del primo ministro Nikol Pašinyan.

Galstanyan non si limita ad arringare le folle, ma le spinge all’assalto dei palazzi del potere, com’è successo nei giorni scorsi, cercando di rinchiudere il premier e i deputati in quello dell’Assemblea nazionale per costringerli poi a presentarsi davanti al “tribunale popolare” da lui stesso presieduto. La polizia ha cominciato a usare le maniere forti per disperdere i dimostranti, anche se finora l’arcivescovo rivoluzionario non è stato toccato. Pašinyan e i sostenitori della maggioranza di governo stanno però utilizzando argomenti sempre più infuocati contro gli oppositori ecclesiastici.

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Galstanyan, il vescovo armeno che aspira al governo

(asianews. Vladimir Rozanskij).

Una nuova figura si sta imponendo sulla scena politica dell’Armenia, dilaniata dal contrasto tra le forze di maggioranza, favorevoli alle trattative di pace con l’Azerbaigian, e quelle di opposizione che rivendicano la difesa dei territori di confine. Queste ultime dal 9 maggio scorso hanno trovato la loro guida in un religioso, l’arcivescovo Bagrat Galstanyan della diocesi di Tavowš, la zona più interessata alle ultime dispute tra armeni e azeri.

Dopo una “marcia su Erevan” per tutta l’Armenia dalla periferia verso il centro, a imitazione di quella che condusse al potere l’attuale premier Nikol Pašinyan, il vescovo sta ora incitando a continue proteste di piazza. L’ultimo corteo è partito dalla chiesa di Sant’Anna della capitale senza dire dove era diretto, “verso un posto importante” ha assicurato Bagrat, e raggiungendo infine l’ufficio del Garante per i diritti dell’uomo, “per ottenere risposte alle nostre domande, e sapere se esistono ancora dei diritti nel nostro Paese”.

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In Yerevan, protesters nominated Archbishop Galstanyan to the post of Prime Minister of Armenia

(RISU).

This was stated by one of the organization’s leaders, Gurgen Melikyan, during a speech at a rally in Yerevan, RFE/RL reports .

Activists of the movement started marching from the border village of Kirants with Azerbaijan on May 4, and since May 9, they have been holding meetings and actions of defiance in Yerevan and the regions of the country.

Participants of the movement, who do not agree with the process of border delimitation with Azerbaijan, demand the resignation of Prime Minister Nikol Pashinyan and the formation of a temporary government.

On Sunday, the protesters reached the complex of government dachas. Archbishop Galstanyan announced at the rally that he would be waiting for a meeting with Pashinyan there. Then they returned to the city center.

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Armenia: Katholikos criticizes Azerbaijan’s “barbaric acts”.

(Kath).

The Armenian Catholicos Karekin II calls for peace negotiations between Armenia and Azerbaijan, which also deserve the name, as well as the protection of Armenian Christian cultural assets in Nagorno-Karabakh (Artsakh). The head of the Armenian Apostolic Church recently expressed these demands to Innsbruck Bishop Hermann Glettler, whom he received at the church’s headquarters in Edschmiadzin near Yerevan. The Austrian delegation also included journalists.
In an interview with “Kathpress” and other media, the Catholicos criticized the “barbaric acts” of Azerbaijan, which wanted to completely erase the history and existence of the Armenian people and Christianity in Nagorno-Karabakh. Churches are being destroyed more and more often and cemeteries are being razed to the ground.
The fate of more than 4,000 unprotected cultural monuments in Nagorno-Karabakh is currently uncertain, including around 300 churches and monasteries, but also many cemeteries.
On September 19, 2023, Azerbaijan attacked Nagorno-Karabakh with superior military means. After just one day the war was decided. The attack was preceded by a total blockade of Nagorno-Karabakh by Azerbaijan that lasted around nine months. More than 100,000 Armenians had to leave their homes overnight in September 2023. At the end of 2023, Artsakh will officially cease to exist. After the Karabakh War of 2020, up to 30,000 Karabakh Armenians had permanently fled to Armenia, so that the small country has taken in and supplied or is still trying to provide and integrate more than 130,000 displaced people.

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109 years after genocide, Armenia faces another existential threat

(CNA. Peter Pinedo).

As historians and human-rights activists mark the 109th anniversary of the Armenian Genocide this week, some are warning that Armenia is once again facing another existential threat.

Speaking on “EWTN News Nightly” on Wednesday, Simone Rizkallah, an Armenian activist with the Philos Project, said that “this feels less like a remembrance and more like a truly historical event that we are in the midst of.”

The Armenian Genocide was carried out by Ottoman Turks in 1915 and resulted in the deaths of some 1.5 million Armenian Christians, according to historians. Though recognized as a genocide by the U.S. and more than 30 other countries, Turkey denies that characterization.

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La Chiesa Apostolica Armena contro la cessione di un altro territorio all’Azerbaijan

(Acistampa. Andrea Gagliarducci).

Dopo aver perso il controllo dei territori dove si trovano diversi monasteri storici in Nagorno Karabakh (nome storico armeno: Artsakh), come quello di Dadivank, l’Armenia sembra apprestarsi a trasferire anche i territori di Tavush Marz, casa di antiche vestigia cristiane, al controllo di Baku. Così, lo scorso 9 aprile la Chiesa Apostolica Armena ha redatto una dichiarazione molto dura riguardo la possibile decisione delle autorità armene.

Secondo la dichiarazione, datata 9 aprile, i “recenti sviluppi non lasciano dubbi sul fatto che le autorità armene, nelle condizioni di completo spopolamento dell’Artsakh e di occupazione dei territori della Repubblica Armena, cedendo alle minacce dell’Azerbaijan si stanno preparando a consegnare i territori di Tavush Marz a quest’ultimo prima della presunta demarcazione”.

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